Taroudant, maandag 12 maart 2018 - Reisverslag uit Taroudant, Marokko van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu Taroudant, maandag 12 maart 2018 - Reisverslag uit Taroudant, Marokko van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu

Taroudant, maandag 12 maart 2018

Blijf op de hoogte en volg Gerda

12 Maart 2018 | Marokko, Taroudant

Enige consternatie van de camping – wacht, niemand kreeg zijn bestelde brood mee, het was besteld als groep, dus de tas met alle baguettes, rondjes en croissants werden bij Ton neergezet…..oké, dat is hier de gewoonte! We passen ons aan.
De zon schijnt, het belooft een goede dag te worden, en vóór 10.00 uur arriveerden er 7 koetsjes op de camping. 2 koppels gingen fietsen en 1 koppel wandelde de camping af, de rest gingen hun tijd zelf besteden met de koetsjes. Afgesproken op de vorige avond met de baas van de koetsjes, 60 dh enkeltje Taroudant, 120 dh retour, en eventuele bezoeken met wachttijden, totaal 150 dh.
Op zich is deze leuke tijdsbesteding en transportmogelijkheid, niet te duur, maar de gezellige rijders van deze calèches zien dollartekens bij de toeristen…en de reisbegeleiding had een enkeltje centrum bij hun koetsier besproken, en ja, 60 dh, maar het paard had er 20 nodig, ze proberen het toch om een centje extra te verdienen.
We hebben de terugkerende koetsjes op de camping in de gaten gehouden, en de koetsiers waren aardig tot het moment van afrekenen, de prijs was gestegen door het aantal uren, wat niet besproken was vooraf bij de reservering.
Het een en het ander schoot een jonge koetsier in het verkeerde keelgat en ging op de vuist ( zweep) met een collega-koetsier. Ton gooide zijn postuur in de strijd en greep de ontploffende jongen, nam hem zijn stok af en maande hem tot rust! Wat een commotie op deze rustige camping, maar de camping-wacht greep ook in en de rust is weergekeerd! Zo hebben we onze reisgenoten enige Marokkaanse temperament-situaties laten meebeleven. De fietsers van vandaag komen binnen met enthousiaste verhalen! Leuk!
Eind goed al goed….lekker in de late middagzon even de ervaringen delen van deze superdag in Taroudant, geen arme stad, met fietspaden, een enorme hoeveelheid fietsen en brommers, elk kind heeft wel een fiets….
Sommigen hebben de leerlooierij bezocht en wat gekocht, de Argancooperatie bekeken en met een tasje zalfjes en olie teruggekomen, maar ook nog de Berbermarkt bezocht, die 2 keer in de week gehouden wordt.
Morgen hebben we een route, die anders is dan de beoogde route door de Vallée de Paradis, waarvan de weg is weggeslagen door een modderstroom in de afgelopen weken, maar we gaan het avonturieren, en komen uiteindelijk op de camping in Aourir tercht, een ruime camping, waar het goed toeven is!

• 12 Maart 2018 - 19:46

Els:

Leuk om de foto's te zien en het verhaal te lezen. Tot nog toe allemaal leuk, misschien behalve Marrakech.
    Groetjes. Hier voelt het nu lente-achtig gelukkig en bij jullie al zomer.

• 12 Maart 2018 - 22:16

Erik En Harma Jongejan:

De zgn vage roofvogel.

• 13 Maart 2018 - 22:30

Anne Marie:

leuke verhalen Annelies en Romano.
    Een beetje herkenbaar
    heel veel plezier nog