Sidi Ifni, vrijdag 16 maart 2018 - Reisverslag uit Sidi Ifni, Marokko van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu Sidi Ifni, vrijdag 16 maart 2018 - Reisverslag uit Sidi Ifni, Marokko van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu

Sidi Ifni, vrijdag 16 maart 2018

Blijf op de hoogte en volg Gerda

16 Maart 2018 | Marokko, Sidi Ifni

Vanmorgen al vroeg licht, gordijntjes open, beetje wazig allemaal, zout en zand waren de boosdoeners…..wat een vieze ramen hier aan de Atlantische kust.
Vandaag niet zoveel kilometers op de geplande route, maar eenieder kan er best wel wat meer van maken! Leuk hoor, om al die initiatieven van jullie te horen en mee te genieten!
Op onze camping staat er een camper met een gebroken torsie-as, en die wordt rond 11 uur op een oplegger getrokken en naar Nederland vervoerd ter reparatie. Dit is de camper van een van de deelnemers van de vorige groep NKC van 2 dagen geleden.
Ton heeft meegedacht en samen met de eigenaar onder de camper een spanband stevig bevestigd, zodat de camper op de oplegger gereden kon worden.
Rond half 10 vertrokken we naar de volgende camping, in Sidi Ifni, waar we ongeveer 12.30 uur arriveerden in een kleine regenbui, maar dat was snel voorbij, de zon brak goed door!
Ongeveer om 17.30 uur zijn we compleet, we staan bij de rots, waar verschillende vogels, waaronder een valkenechtpaar ( vorig jaar ook al) huist. Leuk om dit allemaal te zien.
Enthousiaste verhalen over een bezoekje aan les Arches van Legzira, het waren 2 rotsbogen, maar in september 2016 is er één boog helaas ingestort.
En er kon lekkere verse vis gegeten worden in de vistentjes daar!
Maar…wat iedereen van de reisgenoten kunnen beamen, wat een bloemenpracht overal, dankzij de regen van circa 10 dagen geleden. Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt!
Op de camping in Sidi Ifni aangekomen is de temperatuur wat fris en kletsen leuk met elkaar de ervaringen bij, maar we aten binnen!
Het schildertje van Marokko-taferelen, die we al jaren kennen, is teleurgesteld, dat de meeste liefhebbers al in Sidi-Wassay hun camper hebben laten beschilderen, door zijn concurent….maar vroeg ons om kleding voor zijn familie…
Gelukkig heeft hij toch nog 2 klusjes kunnen doen, en kreeg een zak kleding mee, hij zei ons gedag, maar vroeg ons wel, om volgend jaar het schilderwerk fifty-fifty te verdelen, niet de ene camping alles en de ander niks, want hij had toch ook kinderen!
Morgen een vrije dag, we lopen rond half elf naar het dorp boven op de rots. En Gerda gaat eindelijk naar de kapper!

• 17 Maart 2018 - 23:10

Erik En Harma Jongejan:

Bijzonder is op onze camping het roofvogelpaartje op de rotsen, Slechtvalken met lichte borst en gele poten.
    Zij hebben waarschijnlijk jongen in een rotsspleet. En daarvoor gaan ze de rondvliegende meewen te lijf.

De wandeling naar de markt levert bijzondere produkten op. Er zijn zelfs opinels te koop van inox. De messen, op zijn Frans, heten hier opiner, omdat opinel, houten zakmes, kennelijk een beschermde naam is.
    Ze kosten minder dan de helft van wat ze in Frankrijk kosten.

De plaats heeft ook een vissershaven die ik rond de eeuwwisseling bezocht en waar vissers wachtten tot de vis was verkocht. Dit keer was het voor Wim en Gea niet toegankelijk toen ze probeerden de vissershaven te betreden.
    In dat eeuwwisselings momen ' 99/2000 was de woestijn op weg naar het zuidelijk gelegen Mauritanie in bloei gekomen door een paar druppels regen. Tezelfdertijd tijd was toen het noodweer in Europa. In sommige bossen knapten er bomen, ook in Nederland als lucifershoutjes.
    Het lijkt nu in Europa ook wat afwijkend weer in maart 2018. Vorst nog in Nederland en zelfs noodweer in de Algarve. Hier blijft het rond 16 tot 18 graden nu en dat zie je ook aan onze licht verbrande gezichten.

Morgen verder 210 km rijden halverwege, nu al weer 20bdagen onderweg, ons onbekende Marokko onder plezierige begeleiding van Gerda en Ron.

• 18 Maart 2018 - 10:09

Anne Marie:

oh Annelies en Romano wat een geweldige reis. heel veel aparte dingen zien en meemaken.
    Lees met veel plezier het reisverslag en de mooie foto"s zie ik ook graag. Best wel herkenbaar voor ons.
    Geweldig, enne geniet van het weer hier is de gevoelstemperatuur - 13 graden!
    Onze kleinkinderen waren gisteren bij ons, willen altijd naar de paardenbaan en Groenendaal, wilden nu de deur niet uit! Nee oma veel te koud!
    Veel plezier nog lieve groet