Goulmima, donderdag 29 maart 2018 - Reisverslag uit Goulmima, Marokko van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu Goulmima, donderdag 29 maart 2018 - Reisverslag uit Goulmima, Marokko van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu

Goulmima, donderdag 29 maart 2018

Blijf op de hoogte en volg Gerda

29 Maart 2018 | Marokko, Goulmima

Fatiha stond vanmorgen al om 08.00 uur met brood voor allen aan de camper. Dus speelde Ton even de bakker, ieder kreeg zijn bestelde brood op tijd en ook nog een leuke geste van Fatiha, voor ieder stel een warme pannekoek, dat was smullen!
Youssef was op tijd en we vertrokken met 24 wandelaars, goede schoenen aan en Youssef spreekt alleen Frans, Annelies vertelde zijn info in het Nederlands, en Erik vulde het aan met zijn biologische kennis. Het ging super, een wandeling door de Palmeraie, uitleg over de bestuiving onderling, en we zagen ook een mannetje, die handmatig de meeldraden uit de boom haalde en een vrouwtjespalm hiermee bevruchten ging. Heel behendig, hoe hij in deze boom klom en eruit kwam.
Rond 12 uur kwamen wij aan de poort van de Ksar, en kregen een rondleiding door de wirwar van gangetjes, pleintjes en wasplaatsen. We mochten met de gids mee zijn huis in, enkele etages met balkons en we verdeelden de groep in 2-en, een groep in de huiskamer ( schoenen uit) en de andere groep zaten op het balkon, met uitzicht over de woongemeenschap heen.
Na zijn vrouw hartelijk bedankt te hebben, met een fooi, liepen we zwaaiend richting de camping, door de Palmeraie terug.
Om 17.00 uur hebben we de uitslag van de plaatsnamenpuzzel, georganiseerd door Régi en Frits. Grote winnaar zijn Annelies en Romano, geen enkel foutje….ook voor de bijna winnaars zijn er prijsjes uit te zoeken.
Prachtig weer, we zaten in een cirkel, en nog even wat mededelingen voor de reis van morgen, maar ook wat verhalen van Erik en Annelies, over hun ervaringen met de gids Youssef.
Het was alweer een leuke dag, en we hebben veel geleerd!